• Artikler

Af: Palle Bo Madsen

 

November 1982   Præsentation af den 2. BMW-3er-generation, først som 2-dørs Limousine. Farbriksinternt benævnes denne serie E 30. Det nye karrosseri med sin lavere hoftelinie virker mere nydeligt end forgængeren og har også en bedre luftmodstandskoefficient. Undervognen er gennemgribende forbedret, hvilket især er kommet styretøjet til gavn.

 


Januar 1983   Karosserifirmaet Baur i Stuttgart leverer i traditionel stil Cabrio-versionen af BMW's 3 serie.

September 1983   På IAA udstillingen i Frankfurt viser BMW den 4 dørs udgave af 3-eren.
BMW 316 leveres nu med en elektronisk styret Pierburg-karburator, som med motorbremsestyring og tomgangsregulering sparer 5% brændstof.
318i leveres nu med LE-Jetronic i stedet for K-Jetronic, hvilket giver bedre gangkultur og sænker brændstofforbruget.

Den gamle 3-trin automatgearkasse erstattes af en 4-trins automatgearkasse. Den forbedrede afstemning af gearingen forbedrer præstationerne.
BMW 323i får forøget ydelsen fra 143 hk til 150 hk/110 kW, ved forbedring af tolerancer og produktionsproces, samt en kraftigere udstødningsmanifold.

Januar 1984   BMW 318i tilbydes med 3-vejs katalysator. Effekt: 102 hk.

December 1984   BMW præsenterer et lille tændingsmodul NOx, der skal mindske udslippet af Kvælstof, NOx, i udstødningen. Der er allerede solgt over 500 000 E30'ere i hele verden.

Februar 1985   På automatgearkassen er der nu en ny oliepind, der også viser væskestanden ved kold motor.
På Geneve-udstillingen præsenteres 325e (eta) med 3-vejs katalysator og opvarmet Lambda-sonde. Den 2,7 liters motor med Motronic stammer fra 535e. Den er optimeret til højt drejningsmoment og afgiver sin højeste ydelse ved lavere omdrejninger. Dette opnås med volumenforøgelse til 2,7 l, forlængelse af indsugningskanalerne, tilpasning af ventilstyretiderne, sænkning af friktionen med kun 5 knastaksellejer (mod 7 for 320i og 325i) og mindre ventilfjederkræfter.

Til gengæld kan motoren ikke tåle så mange omdrejninger og ydelsen er kun 90kW/122 hk. Den nye model kan dog først leveres i april.

August 1985   I rette tid før den store internationale biludstilling i Frankfurt præsenteres flere kompletteringsmodeller for pressen: 324d med 63 kW/86 hk, 325iX med 126 kW/171 Hk, og 325i Cabrio uden sikkerhedsbøjle. I skyggen heraf præsenteres den egentlige succesmodel 325i med 126 kW/171 Hk, der afløser 323i. Firehjulstræk og Cabrio kan trods præsentationen først leveres væsentligt senere. På 325i er bageste skærmkanter bøjet helt op for at give plads til større hjul og batteriet er placeret i bagagerummet for at tilgodese vægtfordelingen.

September 1985: Forøgelse af ydelsen for 320i, hvis 2 liters, 6 cylindrede motor nu yder 95 kW/129 Hk og differentialets udveksling er nu blevet lavere: 3,9:1 (tidligere 3,45:1). Andre dækdimensioner på 320i og 325e: 195/65 R14H (tidligere 195/60 HR 14). 320i og 325e leveres igen med indbygget analogur.

Andre dækdimensioner til 4 cylinder-modellerne: 195/65 R 14 H (tidligere 195/50 HR14).
For alle 3ere forbedrede sæder med skum-polstring, nye selelåse. Cw værdien blev gennem flere detailændringer forbedret, f.eks. udgør den for 324d nu 0,37. Dertil blev frontskørtet ændret og hjulene forsynet med heldækkende hjulkapsler. Ændrede produktionsmetoder medfører ændringer i dørbeklædningen. Sidebeklædningen i forreste fodafsnit består af hårdt kunststof.
Biler uden servostyring besidder nu en tandstang med variabel udveksling for at lette parkeringsmanøvrer. 325i kan leveres med en elektronisk styret automatgearkasse.


Januar 1986   Service-Intervalsystemet får et tidssymbol mere og bliver derved ændret i den måde man aflæser det på. Samtidig ændres kodestikket på kombi-instrumentet. Det sættes i forfra og nummeret kan aflæses ovenfra uden at kodestikket skal afmonteres.

Marts 1986   325i/e motorerne udstyres med 2-delt svinghjul for yderligere at dæmpe svingningerne og dermed støjoverførsel til karrosseriet.

April 1986   De 4 cylindrede modeller 316 og 318i leveres nu som standard med en 5 gears fuldsynkroniseret gearkasse. På 318i med katalysator var denne gearkasse standard fra starten.

Maj 1986   Serieproduktion af BMW325i Cabrio igangsættes.

Juli 1986   Den eksklusive sportsmodel M3 med 147 kW/200 hk indføres.

September 1986   Hele 3-serien er fra modelår 1987 som standard udrustet med aflåseligt handskerum, selestoppere for automatik-seler for og bag, ligesom nye internationale standardiserede symboler for varme og ventilationsanlægget. Alle modeller kan fås som Shadow-line (Alle krom-dele er sorte).

ABS sørger for sikker bremsning på alle 325i modeller. Et lavere gearet differentiale på 325e giver bedre acceleration (80-120 km/h på 9,5 sek mod 11,5 sek tidligere). 325iX kan nu også leveres som 4-dørs og automatgear.

Januar 1987   Katalysatorversionerne af modellerne 320i og 325i kommer på gaden. Motorerne har lavere kompressionsforhold for at kunne tåle blyfri normal benzin – 95 oktan. Trods det har motorydelsen næsten kunnet holdes på niveau med 98 oktan-modellerne. De nye 6 cylindrede med katalysator får et revideret Motronic system med kun en føler for omdrejningstal og vinkelposition – dvs. øvre dødpunkt. Ligeledes er de forsynet med et nyt dobbeltrørs udstødningssystem. Begge ændringer indføres på 320i, 325i og 325e fra dette modelår.

Juni 1987: Specialmodel 318i Edition med front- og hækspoiler, omdrejningstæller, sportsrat, brede dæk og sportsundervogn.
 
September 1987   318i får en helt nykonstrueret motor med fabriksbetegnelsen M40 (ydelse 83 kW/113 hk). 316 med karburator-motor tages ud af modelprogrammet. I stedet kommer 316i Kat, der er identisk med den tidligere 318i Kat – med den gamle motor.

Hele 3er serien får et facelift: nye kofangere af kunststof, der retter sig ud igen ved påkørsler med ind til 4 km/h. Cabrio og M3 beholder dog sine hidtidige kofangere. Ellipsoid-forlygter (DE lygter) med linseoptik giver bedre nærlys. Bagenden får sort plastafdækning mellem de større baglygter.
Tankvolumen vokser til 64 liter for Sedan og 62 liter for Cabrio.
Ny i programmet: Den sportslige stationcar-version Touring afrunder modelprogrammet. Touring leveres som 320i og 325i. Cabrio kan nu også fås som 320i.
M3 Kat med 143 kW/195 hk indføres.

Maj 1988   BMW tilbyder en ombytter-service for Katalysatorer for at genindvinde ædelmetallerne Platin og Rhodium.

September 1988   316i bliver nu også udstyret med den nye M40 motor. Den nye motor yder 73 kW/100 hk. M3 Cabrio indføres.

Februar 1989   Nye priser på alle BMW modeller. Derfor kommer 316i og 318i med højre sidespejl som standard. Også advarselstrekant og forbindingskasse er nu standard. På Geneve-udstillingen præsenteres 318i Touring.

September 1989   På IAA i Frankfurt præsenterer BMW den allerede i April lovede 4-ventils variant 318iS med en ydelse på 100 kW/136 hk. M-Technik sportsundervogn hører på denne bil til standardudstyret, ligesom skivebremser på baghjulene. De bageste skærmkanter er bøjet helt op ligesom på 325i, for at give plads til større hjul.

September 1990   318i kan nu også fås som Cabrio. Tidligere kunne den 4 cylindrede version kun fås som Baur-hardtop-Cabriolet.

Januar 1991   Efterfølgeren E36 præsenteres som 4 dørs model. Nye 6 cylindrede motorer afløser M20 generationen. Det er 4-ventil-motorer med dobbelt overliggende knastaksler fra 520i 24V og 525i 24V. Ydelse: 320i: 110 kW/150 hk, 325i: 141kW/192 hk.

Yderligere ændringer: Hydrauliske ventilløftere, dvs. ingen justering, stemplerne køles af oliedyser nede fra. Motorstyringen er stadig Motronic, men i en forbedret sekventiel version, hvor benzindysernes styres individuelt efter hver cylinder og ikke som i E30, hvor alle dyser åbnes samtidig, hvorved benzin-luftblandingen for nogle cylindre afventer indsugningsventilens åbning. Cw værdien forbedres alt efter udgave til mellem 0,29 og 0,32. Alt i alt er E36 derfor også lidt mere økonomisk end E30.

Efter præsentationen af E36 forbliver E30 som 2-dørs, Touring, Cabrio og M3 i modelprogrammet en tid endnu.