• Artikler

Skrevet af Anders Bilidt.

 

Dette er ikke noget videnskabeligt værk og der følger altså desværre ikke nogen købsgarantier med bare fordi man har læst disse linjer.  Men jeg har da immervæk rodet med 02'ere i 16 år, har ejet adskillige selv, adskilt dem og repereret og renoveret dem.  Skal dog siges at jeg er ikke mekanikker udlært eller noget i den stil, så alt er selvlært baseret udelukkende på en sund mængde BMW-entusiasme...


Anyway, er du – ligesom os andre – blevet fanget af den charmerende og klassiske lille 02-model, men ved ikke helt hvordan du skal gribe det an?? Det er jo en gammel bil, så indrømmet er der jo rigeligt med ting som kan være i vejen. At beskrive det hele er unægtligt noget af en mundfuld - der er rigeligt til at udgive en hel bog. Men nu prøver jeg alligevel at lave en opsummering af de hyppigste faldgruber. En form for ’Mini-Buyers-Guide’ til 02’eren.

 

Største problem - som på enhver anden bil fra den tid - er rust!! Der er selvfølgelig de mest logiske steder som dørkanter og dørbund samt skærmkanter og paneler. Men ud over det, så starter jeg forfra på bilen og arbejder mig bagud:

 

Frontpanelet skal du checke i samlingen med forskærmene, både over og under forlygterne. Frontpanelet har også et lille hulrum på bagsiden som løber vandret ca. 12 cm fra bunden. Dette hulrum var hverken rustbeskyttet eller lakeret fra fabrikken, så de ruster inde fra og ud. Motorhjælmen ruster sjældent så slemt, men åben alligevel klappen og check den i foldet langs inderkanten.

 

Frontskærmene ruster i skærmkanterne og fra under de store "topmonterede" blinklys. Der ud over løber der ofte vand ned langs A-stoplen, hvilket medføre at forskærmene ruster inde fra og ud små 10 cm foran dørkanten i en lodret stribe. Det nederste af skærmen bag ved forhjulet er ligeledes ofte rustet væk, da alt det snavs som fordækkene smider op bliver samlet her. I øvrigt, hvis du søger en helt original bil, så bør samlingen mellem forskærm og frontpanel være tinloddet over frontgrillen, mens samlingen skal stå ’rå’ under frontgrillen.  Som oftest vil folk blot lade begge samlinger stå ’rå’ både over og under frontgrillen når de istandsætter en 02. Er samlingen over grillen lukket så sikre dig dog at det er blevet tinloddet som det skal og de ikke blot har spartlet samlingen for i givet fald vil det med tiden flække og så flækker din fine lak naturligvis også – ikke kønt. Prøv i øvrigt at sætte dig i passagersædet og åbne handskerummet. Helt til højre kan du presse hånden ind bag handskerum og instrumentbræt og mærke bagsiden af venstre inderskærm omkring A-stolpen og lidt af torpedopanelet. Er der rust her skal du skynde dig at løbe din vej...

 

Dørene ruster ofte mere i bunden end i kanterne. Det skyldes at de rammeløse vinduer ikke holder vandet ude, hvilket medføre at der ligger vand og skvulper i bunden af dørene.

 

Når du checker panellerne, så skal du ikke kun checke selve panellet, men være også meget opmærksom på den del af bunden som støder op til panellerne. Check desuden også de 4 donkraft punkter i panelerne. De var egentlig ikke voldsomt stærke fra fabrikken og ruster også altid. Selv på en perfekt 02, ville jeg fraråde at bruge dem til donkraften i alt andet end nødstilfælde...

 

Check altid tagrenderne på taget og hvis antennen stadig sidder i venstre A-stolpe som originalt, så check også for rust hvor den er monteret. Er bilen i øvrigt monteret med det meget sjældne originale stålsoltag, så vil det ganske sikkert også være angrebet af rust – både i selve soltagspladen og i soltagsåbningen.

 

Bagskærmene ruster mest i skærmkanterne og langs underkanten af de bagerste sideruder, da der samles fugt under kromlisten som sidder her. Specifikt til Touring modellen ruster de også ofte omkring de 2 små luftudtag som sidder i hver C-sprodse. Ligesom forskærmene så ruster bagskærmene også lige bag ved hjulet, hvor sten og snavs bliver slynget mod skærmen.

 

Bagpanelet ruster ikke så slemt, men check langs baglygterne, rundt om bagklapslåsen og panelets nederste kant, specielt i siderne hvor det slutter op mod bagskærmene.

 

Så er der et af 02’ernes svageste områder, nemlig inde i bagagerummet. Det er set før at hele bagagerumsbunden er faldet ud af en 02!! Pil reservehjulet op, og kig ned i brønden. Check også langs kanten af benzintanken - mellem benzintanken og bunden lagde BMW nemlig en skumgummiliste som ikke var gummibelagt. Sådan en kan suge temmelig meget vand - snedigt ik?  Dvs. at kanten ruster og i værste fald ruster benzintanken også, så benzinen strømmer ud når du fylder den mere end halvt op. Så er det også en god ide at slå lidt på inderskærmene i bagagerummet, da de sjældent indeholder særlig meget metal. Det er også meget almindeligt at se meget ringe reperationer udført på inderskærmene omkring og lige bagved selve tårnet.

Desuden skal du specifikt på Touring'en checke bagklappen grundigt. De ruster altid i både den nederste kant (som er synlig når bagklappen står åben) og øverste kant (som faktisk slet ikke er synlig). Dette skyldes at den lille gummiliste som sidder mellem taget og den øverste kant af bagklappen ofte er smuldret med årene, så vand nu kan samle sig under den øverste kant og så løbe ned langs siderne. Touring bagklappen er en af de eneste pladedele som ikke kan købes fabriksnyt i dag, så hvis den er alt for rusten i klappen, så er det et problem. Desuden skal der på den nederste kant af bagklappen side en lille krom/aluminiumsliste. De mangler altid, så hvis den er der, så er det en lækker lille detalje... Bagklappen på de almindelige 02’ere ruster ikke så slemt, men åben for en ordens skyld klappen og check underkanten hele vejen rundt.

 

Bunden af bilen skal selvfølgelig også checkes. Prøv at løfte tæpperne i bilen og se på bunden indefra. Men optimalt set skal bilen selvfølgelig på en lift. Et af de vigtigste steder at se efter under en 02 er ved de store gummibøsninger som sidder i hver side lige foran baghjulene. De holder hele bagbroen på plads og fæstepunkterne rundt om gummibøsningerne ruster ofte slemt. Det værste er dog næsten, hvis det er blevet lavet, men af en som har sprunget lidt over her og der. En hurtig rep. bliver ofte skæv, hvilket vil sige at hele bagbroen sidder skævt, hvilket medfører meget underlige og direkte farlige køreegenskaber. Der ud over ruster de "firkantede" kasser inde i bagskærmene, hvor fjedre og støddæmpere fæstes. Check også lige de 2 vanger under bilen. De ruster som regel ikke så slemt, men de kan være beskadiget hvis bilen har været oppe at 'ride' på noget. Vangerne kan være både besværlige og dyre at udskifte.

 

Det var vist nok de mest udsatte rust områder på en 02. Rusten er din værste fjende, da det uden tvivl er den dyreste del af at renoverer en 02. Når det er sagt, så ruster en 02 ikke mere end alle mulige andre biler fra den tid, og hvis bilen bruges som en entusiastbil (det gør de fleste 02’ere jo i dag), så er det nemt at holde rusten fra en god og sund 02.

 

Så teknikken:

Den god gamle M10 motor er faktisk enormt stærk – muligvis BMW’s bedste motor nogensinde! Men den skal selvfølgelig have sine olieskift og altid køres varm før den får mange omdrejninger. Men overholdes dette, holder den længe. Jeg har hørt om 2002ere som har kørt opmod km 500.000 uden at blive åbnet. Motoren er heller ikke særlig kompleks og er derfor ikke forfærdelig dyr at renovere. Men check at olien ikke ser alt for gammel ud og at kølevandet ser rent ud. Ventilerne kan godt snakke lidt, men det bør faktisk ikke være så slemt. De gamle M10 motorer vil næsten altid give en lille blå røgsky ud af udstødningen, hvis gassen slippes pludseligt – specielt fra høje omdrejninger. Dette er der forsåvidt ikke noget galt med, men det skal selvfølgelig ikke være overdrevet.

 

De 4-trins gearkasser er til gengæld ret svage - specielt syncromessen i 2. gear. En populær opgradering er en 5-trins gearkasse fra en 4 cylindret E21, hvilket selvfølgelig sænker motorens omdrejninger gevaldigt ved eksempelvis motorvejs kørsel - men det er selvfølgelig ikke originalt. Den legendariske 5-trins sports gearkasse (close-ratio dogleg), hvor udvekslingen på 5. svarer til 4. gear på standard gearkassen, er til gengæld ret sjælden og egentlig også ret skrøbelig og upræcis. Men på trods af det, så er det set med nostalgiske øjne stadig den ”rigtige” gearkasse at have.

 

Differentialet kan godt begynde at hvine lidt fra omkring km 200.000, afhængig af hvor hårdt de køres. men hvis du ikke behøver et spærdifferentiale, så kan brugte bagtøj købes for en slik - i øvrigt deler E21 og 02 bagtøj (det er kun bagpladen som er forskellig). I øvrigt blev spærdifferentialerne leveret med 25% og 40 % spær – men de er ultra-sjældne!

 

Bremserne er der ikke det store at sige til da det er en simpel konstruktion med skiver foran og tromler bagpå og mekanisk håndbremse (2 kabler), men check selvfølgelig at bilen bremser lige. I øvrigt bør en 02 (alderen taget i betragtning) bremse ret godt, da den i sin tid var kendt for at have de mest effiktive bremser i sin klasse. I forhold til nutidens overdrevne bremseforstærkere, vil du på en 02 skulle træde temmelig hårdt på bremsepedalen, men gør du det, så bremser den godt selv med nutidens målstok.

 

Styretøjet må selvfølgelig ikke have for meget slør i. Men du skal checke dette mens forhjulene peger lige frem, da der vil være og skal være slør i snekke og rulle styrtøjet når forhjulene er drejet. Virker styretøjet meget tungt er det sikkert bærekugler og gummibøsninger der skal skiftes. Hvis bilen står stille i lang tid, tørre disse dele ind og begynder nærmest at smuldre, hvilket gøre styringen meget tung og upræcis.

 

Det kosmetiske:

Udvendige kromlister, kofangere, emblemer og lignende pynt kan praktisk taget alt sammen fås endnu, men er temmelig dyrt, hvis det hele skal udskiftes. Men det værste er vel interiøret. Instrumentbordene flækker næsten altid og forstolene bliver meget hurtigt slidt igennem, og det originale stof findes ikke mere. Så en komplet og velholdt kabine er bestemt meget værd. ’Walloth & Nesch’ (reservedels specialist for klassiske BMW’er) fabrikkere noget "kopi-stof", som er ganske pænt, men det er ikke billigt og der kommer jo også en saddelmagers løn oveni.

 

Til sidst kan du glæde dig over at stort set alle dele stadig kan købes fra nyt - både hos BMW og ved adskillige 02-specialister verden over.

Dette er ment som nogen retningslinjer du kan følge, hvis du står og skal ud og investere i en klassisk BMW 02-model, men der findes selvfølgelig ikke nogen facitliste til hvad man skal se efter på en 30 - 40 år gammel bil – så brug også din egen sunde fornuft. Hver enkelt bil derude er forskellig, og mens en vil være rigtig god på et område vil en anden være det på et andet område. Prismæssigt vil sjældne modeller som en 2002ti, 2002tii, Turbo eller en cabriolet selvfølgelig altid være mere værd. Hvis du ser på sådan en sjælden model, så skal du til gengæld sikre dig at bilen også var født som sådan en model og ikke blot er bygget om senere i dens liv. Der ud over vil ældre modeller med rund baglygter og aluminiums frontgrill også være en anelse dyrer end de nyere med firkantede baglygter og plastik frontgrill (dette facelift kom i 9/73). Hvis denne "Buyers Guide" skulle være komplet, så bør jeg selvfølgelig også udpensle forskellene på de forskellige årgange, således at du kan se om bilen du ser på er original. En original 02 vil nemlig  altid være mere værd. Men helt så meget detalje vil jeg altså ikke gå i denne gang, men måske ligger jeg det til senere...

Til sidst vil jeg bare sige, at med en 02 skal man købe den bedste bil man har råd til. Det bliver nemlig billigst i længden.

Cron Job Starts